GALLERIET
 
UDSTILLINGEN
 
KOMMENDE
UDSTILLINGER

 
BØGER
KATALOGER

 
GALLERIKREDSEN          
 
TIDLIGERE
UDSTILLINGER
 
 
 
HJEMMESIDEKUSTODE

 


Merethe Bloch: Skål / Sort sol, porcelæn, okseblodsglasur. 11,3 x Ø 20 cm. Foto: PW

Kirsten Svenstrup: Keramisk relief. 17 x 17 x 4,5 cm. Foto: PW

 

PABiAK igen-igen

Af Preben Winther
prebenwinther@up95.dk

Vores moderne, turbulente hverdag kan ind imellem opleves som så hektisk, at vi har vanskeligt ved at gebærde os i den, og tid til fordybelse er en mangelvare. Forandringer er ikke nødvendigvis noget negativt, men tingene ændrer sig ofte hurtigere, end vi kan kapere med følelserne. Så bliver vi på uforklarlig vis lidt hjemløse. Uden faste holdepunkter. Derfor er traditioner og fast tilbagevendende begivenheder vigtige for den ro, vi også har brug for.
Igennem mange sæsoner har Galleri Sulegaarden som punktum for udstillingsåret præsenteret sin Decemberudstilling med PABiAK – Professionelt Arbejdende Billedkunstnere i Assens Kommune. Det er også tilfældet i år. Så bliver det da igen jul – også selvom galleriet har holdt sig velgørende fri af det overload af kommerciel tingel-tangel, der ellers følger i kølvandet på højtiden!

De store…
Som altid er det en omfattende udstilling, et hundrede og seks numre i alt. Der er intet gennemgående tema, og genre- og stilmæssigt er der tale om meget forskellige værker.
Af gode grunde er de fleste af beskeden størrelse, men slet ikke alle. F.eks. viser Anne Bjørn – foruden en række små billeder i mixed media med fællestittlen Huse – den smukke vævning Rødt spind, der nærmer sig de to meter i højden. Med vanlig blanding af præcision og intuitiv æstetik har hun skabt et løst net af tråde med fine løkker og knuder. Næsten svævende hænger det ned fra en smal plexiglasliste, ganske forestillingsløst og smukt.
Tre af Ole Pultz’ oliemalerier er også i den store skala. Der er, som man kan forvente; pang på farven og dynamik i penselstrøgene. Men der kan også spores en løssluppenhed i de nonfigurative billedrum, som om kunstneren har turdet forlade sig helt på farven - lag på lag på lag - og en struktur i tiltagende opløsning. Overbevisende.
Ligeledes er Carl Henning Aarsø’s værk Standpunkt stort, såvel målt i centimeter som i udtryk. Materialerne olie, blyplade og træ på lærred (en skæv lægte står lodret ned gennem det hele og under ud af billedfladen) placerer det i den ekspressive ende af skalaen, mens titlen forlener maleriet/collagen med filosofiske undertoner. Kunstneren har desuden et par mindre Lundagerbilleder, nogle Tavler og papirarbejder med.

… og de mindre
Lotte Olsen og Erling Tingkjær udstiller hver en række små bronzeskulpturer. Lotte Olsens er menneskefigurer i modernistisk dansk tradition. Mennesket er også Erling Tingkjærs tema, men han går bagom virkeligheden og lirker til den med en forsoren humor. Inge Heise har medtaget både et par fine små bronzer, en keramikbuste af Filosoffen og et par stilleben i akvarel.
Kirsten Svenstrup skaber med sine kvadratiske, uglaserede keramiske relieffer diminutive rum, hvor naivisme og fantasi tilfører hverdagstildragelser noget næsten mytisk. Peter Tybjerg bidrager med et par af sine flade skulpturelle stentøjskrukker. I Merethe Blochs porcelænsskåle mødes fornem formgivning og farveoplevelser med naturindtryk.
Mette Birckner har en mindre vævning i hør med på udstillingen. Landskab hedder den, og er både en landskabsfantasi og et fantastisk flot stykke abstrakt tekstilkunst; hendes små akrylmalerier med indtryk fra havet overbeviser derimod ikke. Elisabeth Rask bidrager med tre akrylbilleder, der er meget forskellige, hvilket skaber nogen usikkerhed hos beskueren, for hvad mener kunstneren egentlig selv er hendes udtryk? Maleriet Skiftende vejrlig over Gjögv er faktisk rigtig godt. Også Hans Krog har tre malerier med, og i hans tilfælde gør det samme sig gældende. Færø-reminiscens er afgjort hans bedste.

Spanske inspirationer og PanPasteller
Jørgen Svenstrup, der i sidste års decemberudstilling havde nogle af sine granitskulpturer med, viser ved denne lejlighed en anden side af sit kunstneriske virke. Hans to akrylmalerier, begge kaldet Spansk inspiration, er interessante. Farverne signalerer sydeuropæiske temperaturer, men de krukkeformer, kunstneren skildrer, forsvinder i overført betydning mellem hænderne på én, når man prøver at indfange dem med blikket. Måske er de ikke væsentlige? Det kan være, det er beskuerens egne erindringer om Spanien og dets krukker, malerierne vil kalde frem, så der kan opstå en dialog med billederne.
Mette Hansens akvareller ejer kvaliteter, der gør, at man igen og igen vender tilbage til dem. De er nonfigurative; sarte, skæve farveflader har sat hinanden stævne, imellem dem bølger tynde linjer, hvor farven ikke har fået lov til at fæstne sig på det hvide papir. Ren billedpoesi. Dorthe Blom Madsen, debutant i sammenhængen, har medtaget otte små værker, alle med titlen Efterårstræer, udført i tusch og PanPastel. De er både livfulde og ekspressionistiske, og den måde, hvorpå hun har ladet tuschen veksle mellem dækkende og laserende og spille op til pastellernes spæde nuancer, er meget effektfuld.

I øvrigt udstiller Jan Allan Johnsen nogle selvportræt-tegninger, Anne Marie Egemose diverterer med en stribe vinterroser fra haven i akvarel, Lene Broe med fantasifulde og farveglade fiskefade i glas, Erik Brandt viser fotografier, Jeanette Thorup xerolitoer og Gunnar K. Hansens Kobilleder mangler heller ikke.
Som det ses, byder Galleri Sulegaardens december-udstilling på lidt af hvert. Som udstilling betragtet er den ikke så helstøbt som så mange andre, galleriet har vist, men der er både gode, stærke og rigtig spændende kunstværker imellem.

 


Erling Tingkjær: Gyngen, patineret bronze. 25 x 17 x 9 cm. Foto: PW.

Mette Birchner: Landskab, vævning, hør. 58 x 50,5 cm. Foto: PW.